Villkor

Användarvillkor

Användarvillkor

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”/”Villkor”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med LivEri Sol AB genom varumärket Solett.se, organisationsnummer 559425-5688, nedan kallat ”Solett.se”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen GDPR (SFS 2018:218) på samtliga köp på www.Solett.se Dataskyddsförordningen och dataskyddslagen kompletteras också av bestämmelser i SFS 2018:219. Privatpersoner har alltid rätt att ångra sitt köp 14 dagar efter leverans. 

Upprättande av avtal om köp 

Soletts varor beställs genom Solett.se webbshop eller via kundtjänst och offertförfrågan. Avtal om köp upprättas först när din beställning har bekräftats av Solett.se med orderbekräftelse via e-post med ordernummer till den e-postadress som kund angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du Solett.se villkor. Solett.se ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen GDPR (SFS 2018:218) på samtliga köp. Dataskyddsförordningen och dataskyddslagen kompletteras också av bestämmelser i SFS 2018:219. 

Äganderätt 

Äganderätten till beställda varor övergår till köparen först efter full betalning erlagts. 

Ångerrätt 

Privatpersoner

Om avtalet har ingått per distans, exempel via internet eller telefon gäller ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. I dessa fall har kunden rätt att ångra sig inom fjorton (14) kalenderdagar, räknat från dagen för leverans av produkten eller dagen för avtalad tjänst, dock tidigast från den dag då kunden fått föreskriven information om sin ångerrätt. 

Om kunden vill utöva sin ångerrätt ska kunden skriva eller lämna ett meddelande om detta till Solett.se. Kunden kan använda sig av konsumentverkets standardformulär som finns på konsumentverkets webbplats. Kunden ska även kontakta Solett.se kundservice på info@Solett.se för att erhålla vidare returinstruktioner. Returen ska ske i fullständigt, oskadat och i väsentligen oförändrat skick. All dokumentation ska bifogas i returförsändelsen. Kunden står för returkostnaderna, vilket inkluderar eventuell ned och bortmontering. 

Om kunden utövar sin ångerrätt ska denna ersätta Solett.se för a) förhöjda leveranskostnader på grund av kundens val av leveransmetod, för det fall Solett.se AB har gått med på att stå för kostnaderna för återsändandet, b) eventuell värdeminskning i den mån att det beror på att kunden hanterat produkten i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper eller funktion. 

Företag

Beställningar från internetbutiken, plattform eller orderavdelning/kundtjänst är att se som för köparen ett bindande anbud. Vid avbokning tas en avgift ut på 8% av ordervärdet. 

 

Retur

En privatkund har rätt att ångra sitt köp 14 dagar efter mottagen leverans. Om kund ångrar sitt köp står kunden för eventuella kostnader för retur, som frakt och emballage. Kund har alltid rätt till 100% återbetalning av köpet. Innan retur ska kund alltid kontakta Solett.se i förväg. Om Solett.se inte har godkänt en retur i förväg kan den ej mottas. 

 

Reklamation 

Om din leverans innehåller fel eller skador, kontakta oss på info@Solett.se Vid reklamation står Solett.se för returfrakten. Kontakta alltid Solett.se före retur för att erhålla returnummer och eventuell fraktsedel, i annat fall kan vi inte ta emot varan och godkänna reklamation. 

Företag - Beställningar från internetbutiken, plattform eller orderavdelning/kundtjänst är att se som för köparen ett bindande anbud. Vid avbokning tas en avgift ut på 8% av ordervärdet.